Mooie, positieve berichten voor de kampeerbranche! Na 10 jaar dalende afzetcijfers voor toercaravans, is er nu een stijging te zien. NU.nl bericht dat ‘In de eerste zes maanden van dit jaar al 4.074 nieuwe caravans werden verkocht, daar waar het in heel 2014 om amper 5.500 exemplaren ging.’ Natuurlijk moet dit enigszins genuanceerd worden, want de meeste caravans worden in het eerste half jaar gekentekend. In de eerste helft van 2014 betrof het aantal gekentekende caravans +/- 3.750. Desondanks toch een stijging van 9%.
Tijdelijke opleving of trendbreuk?
Is de crisis in de caravanmarkt voorbij? Het consumentenvertrouwen is de laatste tijd in ieder geval toegenomen. Maar of de stijging van het aantal verkochte toercaravans structureel is, vraag ik me af. Want de daling is al gaande sinds 2004. Toen hadden we het met z’n allen toch nog erg goed en was er nog geen sprake van banken-, financiële- of economische crisis. Nee, de daling heeft voornamelijk te maken met de andere manier van kamperen en andere wensen van de nieuwe generatie kampeerders en natuurlijk de alternatieven voor kamperen. De toename in het aantal verkochte caravans in de eerste maanden van 2015 is dan ook hoofdzakelijk een uitgestelde vervangingsaankoop van de traditionele caravanner. Deze oudere generatie caravanner zou in een goede economie en een onaangetast pensioenlandschap al 3 of 4 jaar geleden een nieuwe caravan hebben gekocht. Niettemin is iedere verkochte caravan er weer één voor de caravanondernemer.
Wat ik jammer genoeg nog vaak zie, is dat deze caravanondernemers te weinig inspelen op deze veranderende vraag. Uitzonderingen daargelaten, blijven veel eigenaren van caravanbedrijven op betere tijden wachten. Uit ervaring hoor ik vaak uitspraken zoals “veel slechter als het afgelopen jaar zal het niet worden. Dit jaar moet er toch een omslagpunt komen en daar wachten we dan maar op. Tot die tijd passen we erg op de investeringen die we doen en letten we op de kostenkant door ons medewerkersbestand in te krimpen”.
Vraag je af wat jouw bedrijf uniek maakt
In deze moeilijke markt, waarin eigenlijk te veel caravandealers actief zijn voor de taart van 5.500 toercaravans, moet je je écht onderscheiden. Ook nu er een kleine (tijdelijke?) opleving in de markt zichtbaar is. Maar hoe zorg je ervoor dat je dat verschil maakt voor die potentiele klant?
Vraag je ten eerste af of het product dat je biedt nog wel gevraagd wordt. De trend van bezit naar gebruik speelt erg in de kampeermarkt. Dus misschien moet je je aanbod van fysieke producten wel veranderen in het aanbieden van een dienst, waarbij je de gebruiker geheel ontzorgt.
Ga verbindingen aan met partners in je regio en zorg ervoor dat je beleving in je showroom krijgt die past bij jouw doelgroep. Dat betekent dat je ook de ruimte moet geven aan dat product en niet je showroom vol zet met de laatste modellen die bumper aan bumper staan. Deze kruisverbindingen hoeven niet veel te kosten, maar kunnen er wel voor zorgen dat je product gezien wordt door een potentiele doelgroep die anders niet jouw winkel binnen zou zijn gelopen. Denk daarbij overigens niet alleen aan kampeer-gerelateerde producten, maar denk verder. Want die kampeerder is buiten de camping natuurlijk een ’gewone’ consument die ook behoefte heeft aan andere dingen.
En wat doe jij eigenlijk voor je klanten nadat ze jouw showroom uitrijden? Hoe actief ben je daarin? Een kerstkaart in december aan je klantenbestand en een mailing versturen aan het begin van het seizoen met een onderhoudsaanbieding doet iedere concurrent. Wees creatief en bedenk iets opvallends waardoor je klant een unieke, positieve ervaring bij jouw krijgt die niet snel wordt vergeten. Kijk daarbij ook weer naar de verbinding met collega-ondernemers in jouw buurt en combineer jullie gezamenlijke behoeften. Daarmee deel je de kosten ook nog eens.
En nu?
Tja, dat is allemaal mooi bedacht, maar hoe krijg ik dat voor elkaar naast de lopende activiteiten binnen mijn onderneming?
Ik help je graag om nieuwe concepten voor jouw bedrijf te bedenken en samen te kijken wat jouw bedrijf uniek maakt of kan maken. Neem gerust contact met me op. En dat mag natuurlijk ook over een paar weken, nádat u uw klanten met een goed onderhouden caravan op vakantie heeft gestuurd.