Nederland actiever in toerisme

Nederland actiever in toerisme

Foto: Wierdedorp Ezinge. Bron: Pinterest

Het CBS kwam deze maand met mooie cijfers: ‘De toerismesector speelt een steeds grotere rol in Nederlandse economie. De totale toeristische bestedingen in Nederland zijn vorig jaar gestegen naar 68,3 miljard euro, een stijging van ruim 4 procent ten opzichte van 2013.’

Op alle fronten goed nieuws. Zo is het aantal buitenlandse toeristen met 9 procent gegroeid ten opzichte van 2013, geeft de Nederlandse toerist meer geld uit, biedt de toeristische sector meer werkgelegenheid (zowel absoluut als relatief) en groeit de sector harder dan de totale Nederlandse economie; van 2010 – 2014 een groei van 9,1 %  t.o.v. 1,1 % voor de gehele Nederlandse economie.

Groeit bestemming Noord-Nederland mee?

Profiteert Noord-Nederland nu ook van deze groei? Ja, dat doen we, maar het kan beter. Noord-Holland, Flevoland en Gelderland bijvoorbeeld profiteren relatief meer. En geijkte bestemmingen als Amsterdam, De Keukenhof en Kinderdijk zijn toch nog steeds dé publiektrekkers voor de buitenlandse toerist. Het blijft lastig om deze bezoekers verder het land in te krijgen. Maar er zijn goede initiatieven. Met de HollandCity Metrokaart bijvoorbeeld probeert het NBTC met verschillende verhaallijnen de buitenlandse toerist ook het andere Nederland te laten ontdekken.

In een ander rapport van het CBS staat, dat ‘de provincie Groningen al jarenlang de minst populaire provincie is voor een korte binnenlandse vakantie’. Ai, dat doet pijn als geboren Groninger. Op de lange vakanties doet ‘mijn’ provincie het overigens niet veel beter.

1 plus 1 is 3 (of 11)

Door het ontbreken van grote attracties zal er geen grote toestroom van toeristen naar Het Noorden komen. En dat hoeft ook niet onze ambitie te zijn. Maar de uniekheid van bestemming Noord-Nederland kan mijn inziens nog wel beter in de markt worden gezet. Er zijn genoeg kleine toeristische ondernemers met een uniek product, die gecombineerd met het unieke product van collega-ondernemers in de regio, een zeer aantrekkelijk totaalproduct kunnen vormen, waar de cultuur, ruimte en rust zoekende Nederlander, Duitser, Belg of Engelsman wél op af komt. Het principe van 1 + 1 = 3 (of 11). Het gestaag toenemend aantal doorgebrachte vakanties in Nederland door toeristen uit de ons omringende landen geeft aan dat er zeker kansen bestaan voor onze Noordelijke provincie(s).

Marketing Groningen doet goed werk als het gaat om corporate marketing van Groningen (en steeds meer de regio) en ook Marketing Drenthe timmert aan de weg. Maar de kleinere toeristische ondernemers passen vaak niet onder de paraplu van deze organisaties. Volgens mij liggen er nog veel kansen in het bundelen van deze groep.

Wie doet mee?

Welke toeristische ondernemer uit Noord-Nederland heeft hier ideeën over en wil daar eens met mij over sparren met als doel om een mooi concept of concreet product neer te zetten? Stuur me een mail en we maken een afspraak. Het kan toch niet zo zijn dat Groningen met haar Wadden, grote concentratie middeleeuwse kerken, prachtige vergezichten, het unieke Reitdiepdal, bruisende Stad, bijzondere wierdedorpen, creatieve overnachtingslocaties en hartelijke inwoners de minst populaire vakantieprovincie van Nederland blijft?

Ivar
Dutch Mountaineer